יום שבת, 29 בספטמבר 2012

דברו אליי בפרחים

בבית בו גדלתי לא קנו פרחים אף פעם. לא הייתה איזו התנגדות עקרונית לאפשרות, סתם, פרחים נחשבו למותרות. קשה לומר שבבית שלי לא צרכו מותרות אחרות, אבל איכשהו פרחים התמקמו יפה בתחתית הרשימה, ליד נסיעות לחו"ל, פחות או יותר.

במשפחה שלנו, כמו גם בהרבה אחרות, הילדים (שכבר בגרו) מנהלים אורח חיים שונה מאוד מזה שהנהיגו ההורים, וכנראה במיוחד בתחום ה"על מה מוציאים כסף". אם נלך עוד דור אחד אחורה, אני זוכרת שסבתא שלי ע"ה, שהייתה ניצולת שואה, לא היססה מעולם להוציא כסף על אוכל. היא זכרה בדיוק מופתי מה כל אחד מהנכדים שלה אוהב לאכול, ודאגה שהדברים האלה יימצאו בביתה כשבאנו לבקר. היא גרה שנים ברמת גן הלוהטת והלחה ולא חשבה להוציא כסף על מזגן, אבל כשהייתי באה לבקר אותה בתחילת עונת התותים, חיכתה לי במקרר סלסלת תותים במשקל 400 גרם שעלתה 30 שקלים...


לעומת זאת, כל נכדיה של סבתי כבר טיילו בחו"ל, כולם היו במסעדות, ואני מניחה שכבר יצא להם לקנות פרחים לשבת. ואנחנו לא מיליונרים, זה פשוט עניין של סדרי עדיפויות. לי לא הפריע לאכול ממש רע כמה חודשים בשביל לטייל שלושה שבועות בארה"ב (ושם לאכול רע עוד יותר. או למעשה ממש לצום. זוועות המטבח האמריקאי... שלא תדעו).

פרחים לשבת או לחג או ל"סתם רציתי להגיד שאני אוהב/ת אותך" - איפה הם נמצאים בסדרי העדיפויות שלכם?
אתם חושבים שהייתם שמחים לקנות פרחים בתדירות גבוהה יותר, אבל קצת קשה לדחוס 35-40 ש"ח לתקציב השבועי?
אולי נראה לכם ש10 שקלים זה סכום אפשרי בהחלט, אבל מי רוצה צרור פשוט של כמה ורדים או ציפורנים?

אז אני אומרת, כמו בהרבה מקרים אחרים - הפרזנטציה היא ממש הכל. צרור פרחים קטן ופשוט יכול להיראות הרבה יותר טוב מזר ב45 שקלים שהרכיב מישהו שלא מבין מה הוא עושה. [אתם יודעים, פרחים שישבו בשמש כל היום ואתם קונים אותם בסוף כי לא היה לכם זמן לקנות משהו אחר, ואתם כבר בדרך, ואוטוטו שבת, ורק כשאתם מגיעים אתם קולטים את השילוב הבאמת לא מוצלח וחושבים שאתם הייתם יכולים לעשות את זה הרבה יותר טוב...]


אם מקצרים משמעותית את הגבעולים שלהם, פרחים יכולים להיכנס בכמיני כלים שמוסיפים עניין רב לזר, בלי השקעה כספית נוספת.
זו, למשל, צנצנת קפה של ג'ייקובס. אני אוהבת אותה כי יש לה צורה מיוחדת, וקצת יהלומית. [תודה לרינה]
גזרתי חתיכה מחומר טבעי שהיה אריזה של משהו אחר פעם ושכב אצלי בבית, וקשרתי חתיכת סרט סביבה.

זו קופסת שימורים שריססתי בספריי ורוד, ליפפתי בבד צבעוני (בלי תפירה. פשוט שמתי נקודת דבק בחיבור של שני קצות ה"חגורה") והדבקתי פרח בד פשוט עם כפתור. אני אוהבת לשים בה ציפורנים ורודים קצרים.
אתם זוכרים שפעם, לפני מיליון שנה, לא היו קומקומים חשמליים? אני לא בטוחה במאה אחוז שאני זוכרת בעצמי את התקופה, אבל על כל פנים, היה לנו בבית קומקום פח ישן, שאני חושבת שהיה שייך לסבתא שלי. ריססתי אותו בספריי אדום (הוא יצא כ"כ וינטג'י!) ושמתי בו עציץ קטנטן. כשלא יהיה בו עציץ, אני מניחה שיהיה אפשר לשים בו פרחים עם גבעולים באורך בינוני. אולי גם לכם יש קומקום ישן כזה בבית?
סתם בקבוק זכוכית, יש לכם? וחוט צמר בצבע אופייני לפרחים מצויים? הכי פשוט בעולם - מלפפים בקבוק בצמר, קונים את מינימום הפרחים האפשרי (בכל חנות פרחים יתנו לכם לקנות שני פרחים בודדים ועוד קצת מהצהבהב הזה), ותראו איזה יופי -
Mayhar Designs
האמת היא שייתכן שבשביל סידור מינימליסטי ויפיפה כזה מספיק לקטוף משהו בחוץ. [כמובן, לא משהו פרטי או מוגן.]
זה רעיון דומה - ארבעה בקבוקי זכוכית נמוכים, צבועים ספריי לבן, מאוכלסים בכמה נוריות בודדות, במרכז שולחן:

 מה עם שילוב של פרחים ופירות (כשהם לא יקרים)?
ראיתי כלים כאלה בכמה שקלים באיקאה לפני המון זמן, אבל חשבתי שהצורה שלהם נורא לא פרקטית... פספוס שלי.
מסרבים להאמין שפרחים יסתדרו ככה, בתפרחת עגלגלה מושלמת? בצדק. גם אני לא האמנתי. בשביל זה נבראה מרתה סטוארט.

סלוטייפ! הגאונית סטוארט אומרת למתוח פסי סלוטייפ בשתי וערב על שפת הכלי המלא מים [והתפוחים (למעלה) או התפוזים (להלן)]. גזרו את הגבעולים לאורך מתאים, והפרחים שלכם יישבו בדיוק איך שתרצו אותם.
נראה כאילו יש בכלי המון פרחים, אבל למעשה, הם פשוט מסודרים היטב עם סלוטייפ. כשכל פרח מוכרח "לכסות" איזור מסויים, אין צורך בהרבה פרחים כלל. בלי סימון הגבולות, הפרחים היו נשכבים בכיוון דפנות הכלי ובמרכז הייתה נוצרת קרחת, שלפני שלמדנו את הטריק הזה, היינו ממלאים בעוד פרחים.

יש עוד טריק טוב בגזרה הזו. לוקחים כוס זכוכית פשוטה, 180-220 מ"ל, ממלאים אותה מים ומניחים במרכז כלי גדול יותר. סביב הכוס מסדרים פלחי לימון (אם אין מרחק רב בין דפנות הכוס לדפנות הכלי בתוכו היא נמצאת) או חצאי לימון (אם יש יותר מרחק), ובכוס שמים צרור פרחים. ייתכן שתצטרכו לקצר אותם. הרעיון הוא שהפרחים מתפזרים פחות ויש להם מראה מלא מאוד, וכמובן הפירות נראים נהדר עם הפרחים. בתמונה הזו שיחקו עם אורכי הגבעולים, ואפשר לראות כמה זה משפיע על הפיזור שלהם - כל פרח מקבל מספיק מקום, הם לא נמעכים, והמיקום שלהם לא מקרי.
אל תסתכלו בקנקן אלא במה שיש בתוכו. לא, ברצינות, אתם רואים את הכוס הגבוהה שם באמצע הקנקן? זה טריק מעולה!
צנצנת קפה גבוהה. הפתח הצר שומר על הפרחים מאורגנים, ותראו את הלימון ההוא בתחתית!
אולי צדפים ו/או קונכיות בתחתית הכלי?
או חלוקי נחל קטנים?
או אבנים מיוחדות? [אפשר לשים כוס מים במרכז הכלי וסביבה להניח אבנים, חלוקי נחל או צדפים ששוקלים מספיק בשביל לא לצוף במים. כן, מים צריך שיהיו גם בכלי הגדול ולא רק בכוס, אחרת אנשים יחשבו שבפרחים מלאכותיים מדובר, ל"ע, ר"ל. ובמיוחד דברים כמו צדפים וחלוקי נחל נראים הרבה יותר טוב כשהם רטובים.]

תביאו קצת מהטבע שלכם הביתה, או איתכם אל המארחים שגרים בטבע אחר. או בגוש דן, ל"ע, ר"ל.


להרבה מכם יש צמחיה רבה סביב הבית. חשבתם פעם לשלב קצת מהירוק הזה עם פרחים ב10 ש"ח וכלי משודרג קצת? את החומרים הטבעיים שראיתם בכמה מהתמונות למעלה אפשר להשיג בחנויות של חומרים לגני ילדים או אפילו בחנויות פרחים! שאלו את המוכר אם יהיה אכפת לו לתת לכם חתיכה. כשאתם מקבלים מתנות או זרי פרחים עטופים יפה, הססו לפני שאתם זורקים לפח את כל האריזה וחשבו מה מה ממנה יכול להיות יעיל לפרויקט אחר. אולי הסרט? אולי חלק אחר?

כבר עכשיו, בבית שלכם, יש כלים קטנים שייראו מעולה עם פרחים בתוכם, ואחד היתרונות המובהקים לסידורים נמוכים וגבעולים מקוצרים הוא שאפשר לראות אנשים בצד השני של שולחן החג. ברור לי שיש משפחות שהיו מעדיפות להימנע מזה, אבל אני רק אומרת.. בשביל אלה שלא.

לכו, תעשו דברים יצירתיים ותשלחו לי תמונות. hatafranit@gmail.com

שיהיו לכם חגים שמחים ושולחנות חג יפים,
התפרנית


[ואז הילדים מתבגרים, והם כן קונים פרחים ואכלים במסעדות, ולא רק זה, הם גם חושבים שהם ילמדו את  ההורים שלהם איך "נכון" לחיות ועל מה "שווה" להוציא כסף! אם נקצר - אמא שלי נוסעת לחופשה בחו"ל, לראשונה בחייה. אולי בגלל שאני שכנעתי אותה לעשות את זה, ואולי רק בגלל שהיא האישה הנפלאה בעולם, היא לוקחת אותי אתה. אז נשתמע אחרי שמחת תורה, כשאחזור מלונדון. Cheers.]

5 תגובות:

  1. זה פשוט פוסט כיפי ברמות אחרות!

    השבמחק
  2. מרביק תודה, זה פשוט מקסים.

    השבמחק
  3. איזה יופי של רעיונות!
    תודה רבה:)

    השבמחק