יום רביעי, 13 בפברואר 2013

חד פעמיוּת

כל שנה אותו הדבר.

יש את אלה שמעוניינים לחגוג את הולנטיינ'ס דיי, אלה שמתבאסות שבני הזוג שלהן לא ציינו את היום הקדוש בשום צורה, אלה שמספיק להם ט"ו באב, אלה שמזדעזעים לגלות שיש כאלה שלא מספיק להם ט"ו באב (ואולי אפילו מעדיפים את יום האהבה הבינלאומי, לא עלינו) ואלה שבשביל להתחמק מכל הסוגיה, מתחילים להתעסק בהכנות לפורים.

נחשו איפה אני נמצאת.



כחובבת מסורת אדוקה++ (אני מתקשה להגדיר את מצבי הדתי, אז אני כותבת רק את מה שבוודאי נכון - מסורת? - מוּי כיף), לא מפריע לי עם הבעת רגשות מסויימים בתאריכים קבועים מראש. אתם מכירים את הטיעון הזה - "אני לא חוגג את יום האהבה. מה, יגידו לי מתי לאהוב את החברה שלי?"
ובכן... אני חושבת שהטיעון הזה מגוחך, מכמה סיבות:
*כמו שאמרתי לגבי מסורת - אנחנו חשים רגשות מסויימים לפי הזמנה בכל שאר השנה; חשבון נפש ביום כיפור, שתייה ומונולוגים נוגים בפורים, אֵבֶל בט' באב, יבבות בוקעות שערי שמיים ביום ההולדת שלנו. (טוב, אולי זו רק אני.) 
*העובדה שיש תאריך מסויים שבו אנשים מפגינים אהבה זה לזו, לא אומרת שאתה מנוע מלעשות זאת בכל שאר הזמן.
*אנחנו לא מבקשים ממך לחבוט בגור כלבי ים. אולי כדאי להשקיע קצת יותר תשומת לב בבחירת המחאות שלך?

עם זאת ("Having said that" מגוייר), אני בכל זאת לא חוגגת את היום הזה.
היום הזה התחיל מהעברת מסרי אהבה מופשטים או צנועים (כמו שיר או מכתב), לזכר אותו ולנטינוס שכתב מכתבי אהבה והשיא זוג בניגוד לתקנות באותו הזמן והמקום, והפך למפלצת מסחרית, למכונה משומנת שמגלגלת מיליוני דולרים סביב יום אחד בשנה!
בובת פרווה שרקמו עליה איזו קלישאה בטעויות כתיב (לפחות ה"made in China" מאחור כתוב נכון) לא תגרום לי להרגיש אהובה, למרבה הצער. גם הנער החצוף שניסה למכור לי קונדומים בטעם שוקולד ממש לא הכניס אותי למצב רוח אוהב במיוחד. אלא אם כן כך אתם קוראים לשעתיים של בירורים חוקיים שנועדו להכריע האם אפשר לתבוע מוכרים כאלה בגין הטרדה מינית.

אני מוחה נגד המסחריות האיומה, נגד המשוואה המערבית (והסופר-שוביניסטית) שאומרת שהוא אוהב אותך רק אם הוא קונה לך דברים, ונגד הרומנטיקה הסינתטית שרצחה את הרומנטיקה החד-פעמית שכולנו חולמים באמת.

כל זה קשור רק חלקית לפורים. ואל תטעו, אני לא מתכוונת להתרכז בדמיון המעניין והמהותי, לא ולא, אני רק רוצה לדבר על הצד השלילי של הביטוי "חד פעמי". אתם יודעים - הצלופן המרשרש, צלחות הפלסטיק והקרטון, כל אלה.
בואו נפסיק עם זה.
בחייכם.
בואו נפסיק.

יש לנו פוסט שלם לבחון יחד כמה חלופות לצלחת הפלסטיק ולאריזות הצלופן, תוכלו לבחור את אלה שמתאימות לכם, ואולי תזכו לפרגון מהשכנים שלכם אפילו. מי יודע.
[ויש לכם שבוע וחצי עד פורים, זה די והותר זמן להתארגן.]

היכן שאפשר, השתמשו בחומרים טבעיים
נגיד בקשירה של כל העייסק. זה החלק שהכי קל לעשות לו התאמות. אפילו בלי טקסט בכלל. הנה:
מה כן?




כלים רב פעמיים
סלסילות נצרים הן אמנם טבעיות למדי, אבל מה יש לאנשים לעשות עם כ"כ הרבה מהן? הן מגיעות לפח, ובואו לא נניח שלפח מחזור.
הנה כמה אופציות להביא בחשבון:
קרש חיתוך יפה מעץ
רעיון - לחם בירה/זיתים/אגוזים עם מטבל מעניין ליד, על קרש חיתוך כזה? לא מביס כל תערובת תפוצ'יפס-סוכריות-אוזני-המן-פרג?
ואם אין לחם, שישלחו עוגות!
ואם לא קרש, השתמשו בעוגה עצמה בתור הבסיס למשלוח - העוגה נשארת בתבנית, מכסים את העוגה ועליה מוסיפים עוד משהו.

הגישו את המשלוח על צלחת הגשה יפה!
רוצים להתפנפן עוד יותר? אני אסביר ממש בקצרה איך היצירה הזו מורכבת - אלה צלחות קרמיקה יפות (סוף עונה עכשיו גם בחנויות כלי הבית, חברים), ביניהם פמוטי זכוכית הכי פשוטים שיש, והכל מודבק אחד לשני בדבק E6000 (להשיג בכל חנות יצירה ובמרבית חנויות הסדקית) או דבק גורילה, שלשמחתי הרבה ביותר נמכר כעת גם בארץ! הדבקים שלהם הכי אמינים בעולם. אני הייתי מוכנה לשבת על כיסא עץ שחלקיו מחוברים זה לזה בדבק גורילה בלבד. גשו לברר היכן נקודת המכירה הקרובה לביתכם.

עטיפה
הניחו את המשלוח שלכם במרכז מגבת מטבח חדשה ונקייה או מפית בד, הרימו שני קצוות אלכסוניים זה לזה וקישרו אותם. מעליהם הרימו את שני הקצוות האחרים וקישרו אותם זה לזה. הנה שתי דוגמאות יפיפיות:

לא הולך? אפשר לעטוף כמו מתנה ולקשור בסרט בד:

ועכשיו לקטגוריה הכי מגניבה ויצירתית -

כלים מחומרים ממוחזרים!

קחו מגזינים ישנים שעוד לא זרקתם למחזור וחוררו אותם בטירוף (אם יש לכם קצת אגרסיות מיותרות - יעיל ביותר). נפחו בלון והניחו אותו בתוך פתח צר של משהו בשביל שיעמוד יציב (קשר כלפי מטה). מרחו את החצי העליון של הבלון בדבק פלסטי פשוט מהול במים ביחס של 1:1 והדביקו אליו חירורים. חכו לייבוש והוסיפו דבק וחירורים. וחוזר חלילה, כמה שכבות עד שיתקבל מראה עבה למדי. לייבוש הסופי חכו 8-10 שעות.

פוצצו את הבלון.

אפשר לגזור את השוליים

ואפשר גם לא!

תודו שזה מקסים.
לא יודעת מה קורה אצלכם, בפורים שלי הכי חשוב היין. אם אתם תופרים קצת ויש לכם ג'ינס מובטל - כך תוכלו להגיש בסטייל בקבוק יין (עם איזה שוקולד בכיס, רק לצאת ידי חובה):
קניתם פעם את החרוזים הגהיצים האלה והם לא מעניינים את הילדים הדבוקים-למכשירי-הדור-השלישי שלכם? אני הייתי מכורה למשחק הזה, ואף פעם לא רציתי שיגהצו את העבודות שלי, כי חבל על החרוזים.. דור שלישי מהסוג האחר...
משמנים קערת זכוכית חסינת חום
מחממים תנור ל180 מעלות וכשהוא חם, מכניסים את הקערה כשהיא במצב הזה - חרוזים על הקרקע ועולים על הדפנות
אחרי בערך 10 דקות, הקערה מוכנה

זוהי כמובן קערה דקורטיבית בלבד ואין לאכול ישירות ממנה. השאירו את התנור להתאוורר מעט, כמו אחרי אפיית פימו.

הכירו את תרבות ה- food in a jar! אפשר רק לאחסן ולהגיש בהן ואפשר גם לאפות בהן ולהגיש!


או הגשה בצנצנות:


רק להחליף את הכיתוב

סתם ממתקים, רק יפה יותר.
ואלה שתי עבודות שלי:
כתבתי בצבע זכוכית שחור על צנצנת זכוכית, אפיתי את הצנצנת, וכשהיא התקררה, הגשתי בה את עוגיות התיונים שלי. בתחתית יש מפית נייר יפה.
תודה למ' על הצילום.
ולצנצנת אחרת תפרתי חגורת ג'ינס (עם סקוטש מאחור, בשביל שיהיה אפשר להוריד ולהלביש את החגורה) עם פרחים מלבד וכפתורים:


מה עוד... מה עוד... סלסילות של פטריות, כלי אחסון רב פעמיים מפלסטיק, קערות זכוכית פשוטות... אני יכולה לשבת ולמנות חלופות טובות עד מחר, אבל נרדמו לי הרגליים ואני חייבת לאכול משהו. לפיכך, אני אחתום -

הרבה מהחלופות שהצעתי עולות יותר מצלחת פלסטיק חד פעמית. חלקן הרבה יותר. ולכן, העיקרון החשוב ביותר סביב פורים הוא - תנו פחות משלוחי מנות.
אתם לא אהובים כמספר משלוחי המנות שתקבלו, ואתם לא חברותיים כמספר משלוחי המנות שתתנו. החיוב הוא שני משלוחי מנות, הכוללים, כל אחד, שתי מנות. בואו לא נהפוך את היום הזה לאירוע מוגזם שאיבד כל קשר למהותו המקורית.

יצרו פחות זבל, בזבזו פחות כסף, ושמרו על כדור הארץ קצת יותר.

אם אתם רוצים להתייעץ לגבי איזשהו רעיון - אני כאן בשבילכם.
ואם אתם רוצים לשלוח תמונות של משלוחי המנות שלכם, אני אפילו עוד יותר אשמח. בחייאת, ישבתי על הפוסט הזה חצי יום, תעשו לי קצת נחת.
אתם יודעים מה? אני לא סומכת על הרצון הטוב שלכם. אחרי פורים, אגריל מתנה כלשהי בין כתובות המייל של כל מי שישלחו לי תמונה של משלוחי המנות שלהם ואעשה לו/לה/להם כבוד בדף הפייסבוק. הולך?
hatafranit@gmail.com




שיהיה לכם פורים נפלא,
התפרנית

18 תגובות:

  1. סוף! הדרךךךךךךךך!
    אהבתי נורא, ואני רק צריכה לבחור מה מתאים לתכנונים שלי.
    נפלא!

    השבמחק
  2. וואו יש לי כל כך הרבה רעיונות עכשיו, איזה כיף!
    זה בנוסף לעיון באחד הספרים של בני סיידא אתמול שעשה לי חשק לבשל ולאפות עד סוף כל הקיצים.
    תודה!

    השבמחק
  3. תפרנית יקרה,
    תודה רבה על הרעיונות.
    האם יש לך רעיון מה לעשות עם בקבוקוני וודקה יפהפיים של ואן גוך (כאלה: https://www.google.co.il/search?q=%D7%95%D7%90%D7%9F+%D7%92%D7%95%D7%9A+%D7%95%D7%95%D7%93%D7%A7%D7%94&hl=iw&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=f6QcUY31D9P64QSL-YHoBQ&ved=0CC0QsAQ&biw=1366&bih=643#imgrc=CYxNpa1OUN-4uM%3A%3BiYFQreFXdCJNWM%3Bhttp%253A%252F%252Fblog.tapuz.co.il%252Fkarin1010%252Fimages%252F1539890_1141.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tapuz.co.il%252Fblog%252Fnet%252Fviewentry.aspx%253FentryId%253D2367951%3B1311%3B874), שברור לי שאפשר לעשות איתם משהו יפה אך לא ברור לי מה?
    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. אומג, כמו שאומרים אצלנו כשמתרגשים ממש. :)

      הבקבוקים האלה יפהפיים לגמרי!

      מצד אחד, הגרפיקה של התוויות מהממת, אז המחשבה הראשונה שלי הייתה להשאיר אותן. מצד שני, אנחנו לא רוצים לבלבל אנשים לגבי התכולה... אז אני הייתי מורידה את התוויות ומנקה את הבקבוק היטב מבפנים ומבחוץ, ודבר ראשון, הייתי עושה לפקק הבקבוק משהו כזה - http://www.designsponge.com/2009/07/paper-scrap-recycling.html (התמונות מסבירות היטב, והדבק שמשתמשים בו הוא דבק פלסטי מהול במים ביחס של 1:1. זה נקרא מוד פודג' והוא מאוד פופולרי בארה"ב :) )
      ומבחינת מילוי של הבקבוק, יש המון אפשרויות: ליקר ביתי, לימונדה ביתית, מיץ תפוזים סחוט, תה קר תוצרת בית (אם יש לכם עשבים מתאימים), שמן זית מתובל (שמן זית קנוי, מתבלים אותו בלימון וצ'ילי גרוס, נגיד), בלילת פנקייקס! (הכי כיף - מחממים מחבת ומוזגים פנימה מהבלילה, כשמתחשק. אם אתם צריכים מתכון טוב...).
      אני לא יכולה להעריך את קוטר צוואר הבקבוק, אבל אני בטוחה שיש גם חומרים לא נוזליים שיוכלו לעבור דרכו. אולי עדשים או סוכריות קטנות אחרות? אפשר לקנות בייגלה במקלות ארוכים, לטבול חצי מכל מקל בשוקולד, לייבש, ואז להכניס אותם לבקבוק. הם יסתדרו נפלא בעמידה (פשוט להטות הצידה את הבקבוק כל פעם שמכניסים אחד, עד שהבקבוק מלא למדי), ולא קשה להוציא אותם מהבקבוק. הם יצאו כמו קיסמי שיניים - כל אחד בתורו.
      ככה נראים הבייגלה - http://www.google.co.il/imgres?hl=en&client=firefox-a&hs=wRJ&sa=X&tbo=d&rls=org.mozilla:he:official&biw=1067&bih=548&tbm=isch&tbnid=myAP8O2DRHE8IM:&imgrefurl=http://theborrowedabode.com/category/handmade-gifts/&docid=efAZvDDcbFo9yM&imgurl=http://theborrowedabode.com/wp-content/uploads/2012/08/Chocolate-Dipped-Pretzel-Sticks-Wedding-Favor.jpg&w=640&h=480&ei=kdAcUcCVN4uK4gTu6ICADA&zoom=1&ved=1t:3588,r:87,s:0,i:345&iact=rc&dur=1255&sig=103567052687832163783&page=7&tbnh=175&tbnw=222&start=85&ndsp=15&tx=127&ty=83
      וככה זה נראה בצנצנת שהפתח שלה קטן, בדומה לבקבוק - http://www.google.co.il/imgres?um=1&hl=en&client=firefox-a&sa=N&tbo=d&rls=org.mozilla:he:official&biw=1067&bih=548&tbm=isch&tbnid=I8XH4dBXVxxibM:&imgrefurl=http://www.marthastewart.com/274322/salty-sweet-and-crunchy-snacks&docid=G0SpyjgI2cxSSM&imgurl=http://www.marthastewart.com/sites/files/marthastewart.com/imagecache/img_xl/ecl/images/content/pub/everyday_food/2006Q3/edf_0906_jar_pretzels_vert.jpg&w=360&h=450&ei=L9EcUe2oPOrf4QT-2oGgBA&zoom=1&ved=1t:3588,r:98,s:0,i:382&iact=rc&dur=1059&sig=103567052687832163783&page=7&tbnh=189&tbnw=168&start=91&ndsp=16&tx=55&ty=75

      בהצלחה!

      מחק
    2. וואו, תודה על הפירוט!
      אני בכלל חשבתי על אלמנט קישוטי לבית (אני לא מכינה משלוחי מנות בכזו השקעה...), ובגאונותי כי רבה לא טרחתי לציין זאת כתגובה לפוסט על משלוחי מנות.
      אולי בזכותך אשקיע השנה בסובבים...
      תודה תודה!

      מחק
    3. הרגת אותי.


      [והבית שלך בהחלט יכול ליהנות ממחזור הבקבוקים האלה. אני מאוד ממליצה לפתוח משתמש בפינטרסט. כל הרעיונות הטובים כבר שם.]

      מחק
  4. פששש... איזו השקעה!
    מרשים למדי.
    שאלה - הקערה מחירורי הנייר, לא מתפוררת...?
    האם צריך למרוח עליה בסוף משהו או שהדבק המהול משמש גם כציפוי?
    ועוד שאלה בעקבות מקרה מביך שקרה לי היום - הדקבתי שתי חתיכות קלקר בדבק מגע, והדבק פשוט אכל כמה סנטימטרים טובים מהקלקר :)
    מה, מנסיונך, הדבק הכי מתאים (וחזק) לקלקר?

    השבמחק
    תשובות
    1. הקערה מחירורי הנייר לא מיועדת להחזיק נוזלים, מן הסתם, והיא תוכל לשאת דברים לא מאוד כבדים. הדבק המהול משמש גם כציפוי, בהחלט. את הדבק הזה מורחים גם מעל וגם מתחת למה שמדביקים.

      המלצתי בפוסט זה ממש על דבק גורילה - שווה להתאמץ קצת ולהשיג אותו. לצערי, גם דבק חם לא עובד טוב עם קלקר. בכלל בכלל לא. אבל כן הייתי נותנת הזדמנות לE6000 אם במילא יש בסביבה.

      בהצלחה!

      מחק
    2. שלא תחשדי בי חלילה שלא קראתי גם את ההמלצה על דבק גורילה, אבל אני לא יודע אם גם הוא ימיס לי את הקלקר, אם לאו.
      דווקא על ה-E6000 קראתי לפני כמה ימים שהוא לא מומלץ עם קלקר.
      אשאל בחנות לגבי דבק גורילה, לכשאזדמן לאחת החנויות שבו מוכרים אותו.
      תודה!

      מחק
    3. חס ושלום! :)

      הכלל הוא כזה, על כל פנים - לא להשתמש בדבק מבוסס פטרוליום.
      יצאתי לנדוד בשדות הגוגל עכשיו בתקווה לשוב עם מידע מועיל, וזה מה שמצאתי -
      טוענים שדבק נגרים יעבוד טוב.
      טוענים שבחנויות לחומרי בניין ידעו לומר לך הכי טוב (לי השיטה הזאת ממש לא עובדת. נראה שתמיד מנסים למכור לי משהו מהר ולהיפטר מהבחורה עם השאלות המוזרות).
      ממליצים בהחלט על דבק גורילה.
      כותבים גם בשבחו של "אלמר'ס גלו".
      וראיתי שגם דבק אפוקסי עובד טוב, והוא נמכר בארץ, דרך "יעקבי" ודומיהם.

      אבל שתף את כל הכיתה - מה אתה בונה? :)

      מחק
  5. תודה על המידע!

    לא נעים לשתף בדבר פשוט כל כך... :)
    בית מעיסת נייר, שהבסיס שלו הוא פשוט ריבוע קלקר ועליו משולש קלקר.
    בינתיים גם הבנתי שבשביל כזה דבר, מספיק לחבר את החלקים עם שיפוד עץ פשוט.

    השבמחק
    תשובות
    1. חס ושלום, פה מעריכים יצירה בכל היקף.

      מחק
  6. רעיון חירורי הנייר מדהים.הילדים כבר התחילו לחורר במרץ..איזה עוגה אפשר לאפות בצנצנות? תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה יופי!

      פחות או יותר כל עוגה. פשוט מקבלים עוגה במנות אישיות.
      אני לא יודעת איך האנגלית שלך, אז רק אקשר לך לכמה מתכונים עם תמונות, ואם תרצו שאתרגם מתכון כלשהו - רק אמרו לי מה מצא חן בעיניכם. (לחילופין, םשוט בחרו מתכון לעוגה חביבה עליכם והשתמשו בו.)
      עוגה בחושה תיראה יפה, אבל כדאי להוסיף משהו מלמעלה, בשביל לשבור את הצבע האחיד. אם זו עוגה בהירה, אולי להטביע תות בודד/מרשמלו ורוד/קוביית שוקולד בחלק העליון של העוגה (ז"א - לא לדחוף כל הדרך פנימה, שהתות/מרשמלו/שוקולד ייראו על פני השטח מיד עם פתיחת הצנצנת).
      עוגת שכבות תיראה הכי טוב (טריקולד, טירמיסו, או כל עוגה שיש לה יותר משכבה אחת, כמו מרבית עוגות הגבינה, למשל, שלהן יש תחתית פריכה בדר"כ ואז מלית גבינה).
      גם פאי יכול להיות מקסים, אם עושים משהו מעניין עם הבצק שמכסה את הפאי מלמעלה, כמו רצועות בשתי וערב (תמונה בקישור למטה).

      מגוון עוגות בחושות - http://semisweetie.com/cake-recipe/bake-unique-cakes-in-mason-jars/
      דלעת-ריבת חלב (נשמע מוזר, אבל נראה פשוט מדהים) - http://nestleusa.wordpress.com/2011/11/20/pots-of-dulce-de-leche-pumpkin-cream-pie/
      פאי אוכמניות - http://www.creaturecomfortsblog.com/home/2011/6/21/one-good-thing-tiny-blueberry-star-pies-in-jars.html
      בראוניז בצנצנות קטנות (אני הייתי מוסיפה שבלול קצפת אחרי האפייה) - http://storyladyblog.com/cooking/?p=215
      קישור שמכיל את 50 התמונות המפתות בעולם, שבמקרה עוסקות בהכנת אוכל בצנצנות. מתחת לכל תמונה יש קישור שייקח אותך למתכון - http://www.bystephanielynn.com/2011/07/50-different-foods-you-can-put-in-jar.html
      עוד שישה מתכונים שונים - http://iambaker.net/meal-for-family-in-need/
      פאי אפרסקים בצנצנת (שתי וערב) - http://blogs.babble.com/family-kitchen/2011/07/19/lattice-top-peach-pies-in-a-jar/
      פאי תפוחים עם עיטורי לבבות - http://foodbabbles.com/2011/04/mason-jar-pies-a-little-bit-of-heaven/
      מרנג לימון - http://www.confessionsofacookbookqueen.com/2012/02/lemon-meringue-jar-cakes/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+ConfessionsOfACookbookQueen+%28Confessions+of+a+Cookbook+Queen%29

      ובבלוג המופלא (והישראלי) של האישה המופלאה (והישראלית) חן-משהו-לא-יודעת-שם-העט-שלה-הוא-שירלי-נמש, יש מתכון לעוגת גבינה-אוריאו ללא אפייה שמומלץ להגיש במנות אישיות. בתור ליקר שמתי בייליס (עושה את כל ההבדל), ומשנואשתי מלמצוא מיני אוריאוס, השתמשתי ברגילים. בחיק המשפחה שלי זכיתי לתהילת נצח. - http://www.shirley-nemesh.com/2010/11/1889

      מחק
  7. מה את מציעה לעשות עם סלסלאות של פטריות?
    אני ממש לא יצירתית ובכ"ז שומרת אותן כבר איזה זמן...

    השבמחק
    תשובות
    1. אם התכנון הוא לתת כמה סוגים של דברים במשלוח מנות, אפשר לחבר כמה סלסילות ולתת להן ליצור מין חלוקה פנימית. ממש לחבר אחת לשניה בחוט (נגיד שלוש בטור או ארבע בריבוע), בין הדפנות ("לתפור" דופן לדופן לכל אורכה), ולשים דברים בפנים.

      מחק